maandag 24 november 2008

UITWERKING: Hulp aan een ict-coördinator (1)

Op donderdag 20 november heb ik in de namiddag een eerste halve dag hulp geboden aan een ict-coördinator. De ict-coördinator in kwestie is mijnheer Danneel. Eén van de twee coördinatoren van het Sint-Lodewijkscollege in Lokeren. De school waar ik ook stage liep.

-->
De school die ongeveer 1000 leerlingen telt bestaat uit 3 gebouwen: een A, B en een C gebouw. In het C-Gebouw is er een draadloos netwerk beschikbaar. Er zijn in dat gebouw 3 draadloze accespoints. Onze taak voor vandaag lijkt simpel maar is toch zo noodzakelijk: voorbereidingen treffen voor een draadloos netwerk in de andere 2 gebouwen.
Als eerste moesten we een draadloze router van het C-gebouw wegnemen om er mee rond te lopen in de andere gebouwen. Zo konden we beslissen waar we in de toekomst het best de draadloze accesspoints hangen. Aangezien de accespoints in het C gebouw vrij hoog hangen ging dit gepaard met enig klimwerk zeg maar heus acrobatenwerk.
Eens de draadloze router ontkoppeld was zijn we begonnen aan onze tocht doorheen de andere 2 gebouwen om te beslissen waar we het best de draadloze accespoints hangen.

We begonnen te testen in het B gebouw. Dit is het nieuwste gebouw en we merkten direct dat dit enig effect had op de signaalsterkte. We testten de signaalsterkte uit met een notebook en vevolgens ook met een USB-ontvanger in deze Notebook. Het programma waarmee we de signaalsterkte meten is een programma van Netgear.
Op dezelfde manier deden we het andere gebouw. Dit nam enige tijd en moeite in beslag om telkens een stopcontact te zoeken voor de router enerzijds en anderzijds om de optimale plaats te zoeken voor een accespoint.

We kwamen tot het besluit dat we een drietal draadloze accespoints nodig hebben voor het B-gebouw en een viertal voor het A gebouw inclusief de leraarskamer.

-->
Na deze boeiende en soms zenuwslopende tocht doorheen de gangen van het college washet tijd om de draadloze router terug op te bergen. Aangezien mijnheer Danneel heet laatste uur les had kreeg ik enkele opdrachten mee die ik tijdens dit laatste uur kon doen. Er is namelijk een lokaal A 106 waar er vooropig enkele pc's staan. Het is de bedoeling dat dit een volwaardige werkklas wordt met 14 pc's en een werkruimte in het midden.

Allereerst moest ik een oude switch uit de patchkast van het A gebouw halen. Deze switch is stuk en diende vervangen te worden. Als alternatief kreeg ik een voorlopig exemplaar mee, maar maandag komt er normaal een nieuwe switch. De defecte switch vervangen was een huzarestukje en vroeg zeer veel geduld van mijn kant. Niet simpel hoor in een kleine patchkast zo'n 3 meter boven de grond een switch vervangen terwijl er uit de nabijgelegen klassen 'geboeide' leerlingen meekeken. Na enig prutswerk zat dit werk erop en begaf ik mij voldaan naar de gemeenschappelijk ict-ruimte voor een laatste werkje.

-->
Het laatste werkje van de dag was het vervangen van een defecte netwerkkabel in het bureau van de ICT-coördinatoren. En zoals een echte ICT-coördinator dit doet werp ik mij op de taak om manueel een nieuwe netwerkabel te maken. Eerst even de kleurencombinatie opzoeken op het net en ik kon aan de slag. Normaal gezien verloopt dit zonder slag of stoot maar bij dit type kabel stootte ik op een probleem. De half gekleurde kabels ware wit! Ik moest dus de paren uiteen halen zonder de kleur uit het oog te verliezen want deze is belangrijk voor de volgorde. Na de kabel te maken kwam de ultieme afsluiter van de dag. Kijken of de kabel werkt. En ja hoor hij werkte perfect. Een leuk einde aan deze toch wel leerrijke namiddag....

Geen opmerkingen: