zondag 4 januari 2009

UITWERKING: Interview met een ICT-coördinator (2)

In de 2 halve dagen waar ik ICT-coördinator mijnheer Danneel geholpen heb, kwamen nog een aantal andere zaken aan bod die ik in onderstaand artikel heb samengevat.

Het Sint-Lodewijkscollege, een school in Lokeren, werkt nauw samen op met het Sint-theresiacollege van Eksaarde. Ook op vlak van ict werken beiden scholen samen. Eénmaal per semester vergaderen de ICT-coördinatoren van beide scholen om te bespreken wat er eventueel kan veranderen, wat ze eventueel samen kunnen aankopen, enz. Zo is er op een vergadering van een tweetal jaar terug beslist om te werken met smartschool. In het vorige blogbericht van deze opdracht ben ik hier dieper op ingegaan waardoor ik er hier niet veel tijd aan besteed.

Zoals in vorig blogbericht aangehaald is het pc-park vrij verouderd en is er dringend nood aan vernieuwing. Dit komt vooral omdat er een financieel plan word opgesteld voor 5 jaar. Hierin worden de kosten gespreid. Dit jaar is het laatste jaar van dit vijf jarenplan. Zaken die verwezelijkt zijn in de afgelopen 5 jaar zijn onder andere: Draardloos netwerk in 1 van de gebouwen, 2 volwaardige computerklassen en 3 klassen met een aantal pc's geschikt voor een ict les van diverse vakken, 3 Pc's in de leraarskamer, ...
Ook beschikken leerkrachten sinds dit jaar over de mogelijkheid om hun af te printen opdrachten en toetsten van thuis uit door te sturen naar de drukkerij waar dit automatisch word geprint.

In deze school maken ze bewust niet gebruik van verschillende gebruikers voor de leerlingen. Leerlingen melden zich aan als GAST. De gebruiker gast word na elk uur volledig gereset. Als leerlingen materiaa moeten opslaan doen ze dit via smartschool. Misschien dat er in de toekomst wel word afgezien van dit systeem en dat leerlingen elk een gebruikersaccount krijgen. Momenteel maken ze op de school gebruik van een linuxserver.

Als ik peil naar de ervaringen van mijnheer Danneel als ICT-coördinator stelt hij het als volgt voor. Het is een stresserende doch zeer gevarieerde job. Hij is blij dat hij dit kan combineren met een job als leerkracht, het vult elkaar aan waardoor je steeds afwisseling hebt in je job als onderwijzer. Hij zou wel nooit kiezen voor een fulltime job als ICT-coördinator. "dan mis ik het lesgeven teveel" vertelt hij me. Met deze woorden sluit ik mijn interview af, waarna ik hem verder help bij zijn dagdagelijkse taken als ICT-coördinator.

Geen opmerkingen: