zondag 15 maart 2009

UITWERKING: Hulp aan een ict-coördinator (semester 6)

Een tijdje geleden heb ik de ict-coördinator van mijn stageschool gevolgd. Ik liep stage in De Hagewinde, een Buso school uit Lokeren.

De ict-coördinator van deze school is mijnheer Patrick Lauwaerts die zowel van deze school als van de lagere school en het bijhorende internaat de ict-coördinator is. Ik sprak af om hem een volledige dag te volgen en hulp te bieden waar nodig. Aangezien hij op verschillende scholen coördinator is ben ik die dag met hem op deze verschillende plaatste geweest.

We spraken af op De Hagewinde, de school waar ik stage liep. Ik was een beetje te vroeg en was reeds in de leraarskamer toen Patrick binnekwam ( ik moest hem Patrick noemen). Als eerste bekeek hij zijn vakje om te zien waar de nodige problemen waren.
Ons eerste werk van de dag lachte ons toe vanuit het bureau van de directeur. Ik kreeg de opdracht om het Ram geheugen van de laptop uit te breiden met een aangekocht latje. Ik moest hiervoor de laptop onderaan open vijzen en het latje Ram dat erin zat vervangen door een nieuw latje met meer geheugen. Na de laptop heropgestart te hebben was dit reeds correct aanvaard en moest er niets extra aan gedaan worden.
De tweede opdracht voor het bureau van de directeur was het herstellen ( zeg maar vervangen) van het fax toestel. De gebruikte strategie van Patrick leek doeltreffend. Op de lagere school was er ook een fax toestel dat niet meer werkte waarop mijnheer Lauweraerts de faxtoestellen gewoon omwisselde en deze bij wonder terug werkten. Een knap staaltje van iets simpel oplossen, hoewel ik denk dat het ook had gewerkt indien we beide toestellen opnieuw hadden ingesteld en eens hadden heropgestard.

Na deze bijde problemen opgelost te hebben, vervingen we in het informaticalokaal de printer die duidelijk aan vervanging toe was.( dit heb ik zelf aan de lijve mogen ondervinden tjjdens mijn stagelessen) We vervingen de printer door een recenter exemplaar en zouden dit bijna antiek exemplaar later op de dag installeren bij de werk-PC die gebruikt werd door leerlingen van het internaat.

Mijnheer Lauwaerts toonde me nog even de server van dit gebouw die ergens in een gekoeld drankenlokaal stond opgesteld. De enige vorm van back up die dit toestel had was een externe harde schijf die er gewoon naast staat. Van een veilige back up bij bijvoorbeeld brand was hier niet echt sprake. Na enige uitleg over deze server was het speeltijd waarna we na een lekkere kom soep richting de lagere school trokken.

Aangekomen in de lagere school toonde Patrick mij de draadloze routers en ontvangers die ervoor zorgen dat geheel dit complex voorzien is van een degelijke aansluiting op het netwerk. We gingen naar 1 van de PC-klasjes van de lagere school waar we enkele updates uitvoerden, en het programma audacity installeerden op vraag van een lerares. Ze had ook gevraagd de hoofdtelefoons met micro te controleren omdat ze deze in de les ging gebruiken. We controleerden deze en stelden vast dat er nood was aan een vijftal nieuwe hoofdtelefoons. We gingen op prijsonderzoek bij een 3tal winkels en bij de laatste (tevens de goedkoopste) bestelden we 5 nieuwe hoofdtelefoons van Logitec. Na dit klein uurtje "shoppen" voelden we onze magen rommelen en werd het dan ook tijd voor een welverdiend middagmaal.

Van de werkzaamheden na de middag kan ik vrij kort zijn. In het eerste uur van de namiddag gaf Patrick me een rondleiding doorheen het ICT park van de school. Na deze leerrijke rondleiding was het weer tijd om wat werk te verrichten. We maakten een inventaris van de PC's in de lagere school. We gingen lokaal per lokaal af en bekeken de computerinfrastructuur als deze aanwezig was. Zowel hardware- als softwarematig (besturingsysteem, RAM, geheugen, ...) keken we naar de PC's en schreven we de belangrijkste kenmerken op.

Als laatste opdracht van de dag stelden we een klas in orde die later die avond zou gebruikt worden voor een powerpointpresentatie over authisme. We stelden een scherm op en plaatsen de beamer waarna we de stoelen zo goed mogelijk trachtten te schikken.

Hierna was deze leerrijke dag ten einde waardoor ik (natuurlijk na het bedanken van mijnheer Lauwaerts) voldaan naar huis terugkeerde.

Geen opmerkingen: